Rozgrywanie bitew

Możemy rozróżnić dwa typy bitew. Walkę z jednostkami neutralnymi, które na przykład bronią zasobów czy kopalń oraz walkę z bohaterem innego gracza. Trzeba zaznaczyć, że wśród jednostek neutralnych mogą znaleźć się też jednostki innych frakcji. Na to na jakich przeciwników napotkamy podczas eksploracji mapy ma wpływ poziom trudności wybrany na początku, oznaczony cyframi rzymskimi. Jednostki neutralne w trakcie bitwy kontroluje gracz przeciwny co wzbogaca rozgrywkę, dając okazję do zabawy w trakcie tury przeciwnego gracza. Bohater musi się uporać z neutralnym oddziałem w jedną rundę walki (dla stworzeń oznaczonych brązową, srebrną i złotą gwiazdką - wyjątkiem są jednostki z błękitną gwiazdką); jeśli chce przedłużyć bitwę o kolejną rundę - musi wydać punkt ruchu.

Kolejność akcji jednostek wyznacza parametr inicjatywy. Jeśli po obu stronach inicjatywa jest równa, wtedy pierwsza wykonuje akcję jednostka atakująca. Akcja obejmuje ruch i atak. Następnie, jednostka przeciwna (jeśli przeżyła) wykonuje kontratak. W trakcie ataku ma zastosowanie kostka modyfikująca obrażenia (-1, 0, +1). Można pominąć jej użycie jeśli zależy nam na szybszym rozgrywaniu gry. W trakcie walki możemy posługiwać się kartami czarów i specjalności. Natomiast armie neutralne, jako że nie dowodzi nimi bohater, nie mogą zostać wsparte żadnymi zaklęciami czy umiejętnościami.
W przypadku gdy armia neutralna jest na poziomie niższym (co najmniej o 1), walka "nie odbywa się" - jednostki uciekają w popłochu, ale co za tym idzie, nasz bohater nie zyska wtedy doświadczenia. Również jak w grze komputerowej, gracz może poddać poddać swojego bohatera lub uciec z pola bitwy.

Walka z bohaterem przeciwnego gracza jest bardziej rozbudowana. Nie ma limitu tur, a obaj gracze mogą korzystać z posiadanych artefaktów, czarów i umiejętności. Dodatkowo jeśli atakujemy lub bronimy zamku bitwa zostanie wzbogacona o mury, bramę i wieżyczkę strzelecką. Za pokonanie neutralnego oddziału lub innego bohatera nasz podopieczny zdobędzie doświadczenie. Jeśli pokonamy bohatera na takim samym poziomie doświadczenia awansujemy o pół poziomu, a jeśli pokonamy bohatera o wyższym poziomie wtedy nasz bohater awansuje o różnicę poziomów. Przykładowo jeśli nasz bohater o poziomie 2. wygrał z bohaterem o poziomie 4., wtedy jego poziom doświadczenia wzrośnie o 2.