Heroes 3... Gra Planszowa

, autor: Włodarz Hellburn

Względny sukces serii Heroes of Might & Magic (szczególnie we wschodniej Europie) kilka razy próbowano przenieść z ekranów monitorów do świata rzeczywistego.
Pierwszym pomysłem, jako element kampanii marketingowej, było dołączenie do popularnych paczek z czipsami (sic!) kart z Heroes IV, które w końcowych rozrachunku stały się bardziej przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów. Niedługo później idea ta została rozwinięta i w 2005 roku do sprzedaży trafiła pełnoprawna kafelkowa karcianka bazującej na tej samej odsłonie. Gra wydana przez DG Associates nie zebrała jednak dobrych opinii i właściwie odeszła w zapomnienie. Siedem lat później, ponownie na fali premiery gry komputerowej, zaserwowo nam planszówkę dzieląca szatę graficzną z Heroes VI. Projekt Polaka, Marcina Tomczyka, podzielił los poprzedniczek i nie został ciepło przyjęty przez planszówkowych zapaleńców.
Każda z powyższych gier nawiązywała do serii Heroes... ale żadna z nich nie bazowała na części nierzadko określanej jako tej najlepszej]. Aż do teraz...
Zapewne wielu z sympatyków serii mogło już usłyszeć o planach stworzenia gry planszowej bazującej stricte na Heroes of Might & Magic III. Projekt Jakuba Olekszyka] z naszego rodzimego, polskiego Archon Studio], nad którym pracowano od co najmniej dwóch lat, lada chwila wkroczy w fazę finalizacji. 15 listopada ruszy akcja kickstarterowa będąca ostatnią prostą w oczekiwaniu na grę, jednocześnie oferując zainteresowanym rozmaite profity z racji wcześniejszego wsparcia twórców.
Gra przeznaczona będzie dla maksymalnie czterech graczy uwzględniając przy tym wariant solo (czyli prawdziwą kampanię fabularną). Wśród warunków wygranej znajdziemy znane wszystkim pokonanie przeciwników lub konkretnego stwora, znalezienie graala czy też zebranie określonej liczby zasobów. Mapa przygody będzie odwierciedlona w siedmiopolowych, heksagonalnych płytkach, które będą w sobie zawierać wiele lokacji i zdarzeń znanych graczom Heroes III, a ich dokładanie będzie symulować odkrywanie kolejnych terenów.
Na start dostępne będą trzy frakcje: Zamek, Nekropolis oraz Loch, ale pula zwiększy do pięciu przy uwzględnieniu dodatków w postaci Bastionu oraz Cytadeli. Każde ze stronnictw będzie można rozbudowywać, a siedliska pozwolą na rekrutację pięciu z siedmiu dostępnych stworzeń (odzwierciedlających zestawienie z gry). Pod kontrolę graczy, na każdą frakcję, udostępnionych zostanie po dwóch wybranych bohaterów reprezentujących moc i magię. Herosi będą mogli awansować na wyższe poziomy, zdobywać talenty oraz artefakty. Gra będzie posiadać elementy deckbuildingu, który de facto stanie się planszowym odpowiednikiem ekranu bohatera.
Główną autorką szaty graficznej gry planszowej jest Iana Vengerova, osoba posiadająca pewną renomę w społeczności Heroes, jeśli chodzi o twórczość fanowską. A jak de facto ma wyglądać sama planszówka? Oto grafiki projektowe:

Chcąc przybliżyć zainteresowanym zawartość pudełka oraz samą rozgrywkę, studio Archon we współpracy z kanałem YouTube ON TABLE Board Games] przygotowało specjalne prezentacje:
[yt:http://www.youtube.com/watch?v=L8knyQgLK78]
[yt:http://www.youtube.com/watch?v=ZtIZVqAfdAA]
Oto garść linków opisujących poszczególne elementy gry:
Opis deckbuildingu
"Ekran" zamku
Wyjaśnienie jednostek i systemu walki
Płytki mapy przygody
Zarządzanie zasobami
Dodatek: Pole bitwy
O szacie graficznej
Przypominamy! Akcja kickstarterowa rusza już 15 listopada!

ToWeRH3
Rozumiem, że skoro rusza kickstarter, to znaczy że nic już nie stanie na przeszkodzie i gra będzie wydana? Pytam z ciekawości, bo wydaje mi się, że ktoś już kiedyś próbował wydać jakąś wersję planszową i na concept-art się skończyło.
Kiedy planowane jest wydanie? (wiadomo, że najpierw fundusze, ale tak mniej więcej jakie są plany realizacyjne?)
Na jakie bonusy można liczyć w ramach wsparcia na kickstarterze? ;D
No i na koniec z pytań, jakiej ceny się mniej więcej spodziewać za grę?
Saruman
Wielkie dzięki za newsa. Jeśli chodzi o kwestie finansowe:

Basic Pledge, bez miniatur jednostek 75 Euro (miniatury bohaterów są domyślnie)
Azure pledge, z miniaturami jednostek 119 Euro
Grail Pledge z miniaturami i dodatkami, 169 Euro
Collector pledge z miniaturami, dodatkami (zamki, plakatami i art bookiem, 199 Euro.

Jeden z dodatków jest całkowicie poświęcony bitwom na planszy heksowej znanej z gry PC i tu kluczowe są miniatury, w podstawce walki są rozgrywane kartami na uproszczonej planszy w typie znanym mniej więcej z Duel of Champions.
ToWeRH3
Fajnie, że zrobiliście dodatek poświęcony bitwie. W sumie można go potraktować jako osobną grę, coś a'la mapa-arena ;D
Gorzej z cenami. :/ Ja wiem, że ostatnio wszystko drożeje i wy też chcecie zarobić, ale raczej nie dam 350 za "podstawową" wersję. A już na pewno nie wyłożę 950 za kolekcjonerską!
vicihan980
Żenująco wygląda to, że produkt z oficjalnym wsparciem Ubisoftu i logiem firmy na pudełku zbiera pieniądze od fanów na Kickstarterze. W sensie, że wielkiej korporacji nie stać na wydanie tego produktu i ja, biedny Polak mam go współfinansować? Kpina.

Francuska Wikipedia podaje, że majątek prezesa Ubisoftu, Yvesa Guillemota, w 2019 roku szacowany był na 1.27 miliarda dolarów! I ja mam jeszcze temu francuskiemu pieskowi płacić na zbiórce? Serio, każdy, kto wesprze ten projekt, jest zwykłym frajerem.
Vandergahast
Co do cen, to winny jest przede wszystkim kurs złotówki, jakby nasza waluta stała lepiej i nie płacilibyśmy za euro 5 tylko 4 zł, to cena by spadła o 20%. Planszówki z kickstartera od lat są coraz droższe niestety. Ale fakt, ze nawet po obniżce o 20% cena za edycję kolekcjonerską to przesada. Ile ma być w niej figurek?
ToWeRH3
@vicihan980,
Tylko się domyślam, że Ubisoft w ogóle nie interesuje się projektem, a jedynie pozwoliło wykorzystać swój produkt i logo w zamian za odpowiednie tantiemy. No bo raczej Ubi nie zna się na planszówkach, nie ich obszar działań. Pewnie tylko chcą mieć jakiś wgląd w projekt i odpowiedni procent od przychodu. Jak planszówka zda egzamin, będzie można zrobić kolejne wydanie HD i znowu nieco zarobić. A jak planszówka przejdzie bez echa, to niczym nie ryzykują.
Moje domysły, ale po tym co wyczytuję w necie, to wydaje się to dość realne podejście Ubi do tematu.
@Vandergahast,
Pewnie w/w opisane tantiemy mają wpływ na cenę produktu. Ja bym tu nie sprowadzał tego do prostego przelicznika euro na złotówki.
Tak czy siak, ja podziękuję. Liczyłem, że wersja podstawowa będzie kosztowała około 200 PLN. Tyle mogę ewentualnie dać w zamian za grę, którą pewnie bym wyciągnął raz do roku i namówił kilku kumpli na partyjkę (sorry, raczej wśród tych co ich częściej widuję, grających na co dzień (czy nawet od święta) w hirki jest może ze dwóch). 350 PLN!? I to jeszcze za jakąś okrojoną podstawową wersję!? NIE MA MOWY!
Saruman
Jest na dziś rano milion euro czyli 5 milionów złotych i ponad 7 tysięcy wspierających!! Zamek Tower odblokowany przy czym będzie dostępny tylko dla wspierających przez Kickstarter i na tradeshows czyli targach.
Avatar
"Żenująco wygląda to, że produkt z oficjalnym wsparciem Ubisoftu i logiem firmy na pudełku zbiera pieniądze od fanów na Kickstarterze. W sensie, że wielkiej korporacji nie stać na wydanie tego produktu i ja, biedny Polak mam go współfinansować?"

Wściekasz się na coś co się nazywa licencja. I tak działa cały świat. Zgłaszasz się do właścicieli praw autorskich z prośbą o użyczenie praw a oni wyceniają licencję i określają warunki używania. Chcesz wyprodukować t-shirty z h3? Marzą ci się piórniki z Cragiem Hackiem? Piszesz do Ubi o wykupienie licencji. Chcesz wydać winyla z H3? Piszesz do Ubi o wykupienie odpowiedniej licencji. Chcesz wydać książkę z bohaterami H3? Piszesz do Ubi o wykup licencji na książki. Chciałbyś mieć kalendarz z laskami z H3? Piszesz o licencję. Chcesz wydać planszówkę - piszesz do Ubi o wykup licencji. Więc Ubi jedynie udziela licencji i o niczym nie decyduje. Jeśli Archon Studio będzie chciało robić rozszerzenia, kolejne wydania, cokolwiek - zwróci się do Ubi o licencję. Ubi nie musi więc już robić remasterów, wydań HD, cokolwiek z Homm3 związane gdyż cały czas ma stały dochód z licencji udzielanych zewnętrznym firmom. Tak to się odbywa nie tylko w segmencie gier komputerowych, ale w każdych innych firmach, które mają prawa autorskie do czegoś.

Tak więc na cenę końcową planszówki wpływa także koszt licencji oraz prowizja brana przez kickstarter (na podobnych zasadach, co allegro bierze od sprzedających).
ToWeRH3
@Avatar, tu nie chodzi o prawa autorskie jako takie, ale o wartość końcową produktu. Nie oszukujmy się, jak na kieszeń przeciętnego "kowalskiego" jest to po prostu dużo za dużo. Więc nie ma co się dziwić, że ludzie coraz to bardziej mają dość "wyciągania pieniędzy" na kicksarterze, podczas gdy korpo tylko siedzą i liczą hajsy.


@Saruman, wow! Jaka łaska! Coraz to mniej podoba mi się ten projekt, skoro ktoś coś dostanie bo wpłaca na kicksarter, a inni tej łaski nie dostąpią.
Saruman
Zgadzam się że ceny są zachodnie i nie na naszą kieszeń. Trudno i tak się zrujnuje byle to mieć, tylko mam wątpliwości co do tych wszystkich plastikowych miniatur, gdzie to przechowywać i ogólnie użyteczność ich jest przede wszystkim z dodatkiem Battlefield, gdzie jest faktyczna heksowa mapa bitwy itd. Ale fajnie że jest pledge manager i mogę wybrać co chcę, np. jeśli nie chce plakatów za 10 euro to mogę sobie dostosować. Jest jak jest ale biorąc pod uwagę jak stara jest H3 i że dotychczas nikt sie nie palił do tego projektu to naprawdę fajnie że to powstaje i jakościowo wygląda profesjonalnie. Niech poprostu robią pozostałe zamki, bohaterów i będzie git.
Bubeusz
Szczerze to trend, by walić wszędzie wielkie epickie figurki i podbijać tym cenę dwukrotnie, nieważne, czy mają zastosowanie w grze, czy nie, uważam za beznadziejny skok na kasę.

Też jestem zszokowany tą ceną końcową i podejrzewam, że znowu chodzi o wyciągnięcie jak najwięcej hajsu z sentymentu, bo "fani i tak kupią".

Typowe Ubi.

Natomiast abstrahując od pieniędzy, planszówka w kwestiach mechaniki wreszcie wydaje się zawierać to, co robiło Heroesy Heroesami. Widzę w niej potencjał i naprawdę fajne rozwiązania, z chęcią zagram. Chyba odrobili lekcję po tym eurogniocie z H6.
Avatar
Ubi nie ma nic wspólnego z tą grą, oprócz dostarczenia loga na pudełka.
Dagon
Wszystko to nieważne. Właśnie odblokowani zostali Knurzy Jeźdźcy! +200% do klimatu <3
Saruman
Biję się z myślami odnośnie tych figurek bo w sumie będzie tego dużo i nie mam miejsca na półkach zeby stało i się kurzyło, a z drugiej strony dodatek battlefield nie ma bez nich sensu. widzę że następny w kolejce jest diamentowy golem i plastikowe tokeny ogniska :P lol
Saruman
https://archon-studio.com/content/new-expansion-survey

Właśnie pojawiła się możliwość zagłosowania na zawartość kolejnego dodatku. Archon już zapowiedziało, że będzie to kolejny zamek - do wyboru: Stronghold, Conflux, Cove lub Inferno.
Możliwość komentowania została zablokowana w związku z minięciem 30 dni od daty opublikowania nowiny.