Nie da się ukryć, że planszowa wersja Heroes III jest grą skomplikowaną i wymaga czasu na przygotowanie przed faktycznym rozpoczęciem. Poniżej lista kroków, która to ułatwi.
1. Dokonajcie wyboru scenariusza z zeszytów misji/księgi turniejów.
2. Wybierzcie swoje frakcje i pobierzcie odpowiadające im karty miasta z kafelkami budynów oraz tokenami populacji, budowania, księgą czarów. Sprawdźcie czy scenariusz zakłada jakieś budynki początkowe.
3. Wybierzcie swojego bohatera głównego i odpowiednie figurki bohaterów.
4. Weźcie 7 dwustronnych kart jednostek swoich frakcji (będą możliwe do zakupienia po wybudowaniu budynków).
5. Weźcie kostki o kolorze stosownym do frakcji (tu uwaga kostki nekropolii łatwo pomylić z kostkami czarnymi).
6. Umieśćcie kostkę frakcyjną na 1 poziomie bohatera (chyba że scenariusz mówi inaczej).
7. Sprawdźcie początkowy przychód złota, kosztowności i budulców i oznaczcie kostkami frakcyjnymi na planszetkach swoich miast.
8. Umieśćcie czarną kostkę na 1 polu toru tur.
9. Przyznajcie sobie zasoby początkowe wg. scenariusza, a pozostałe żetony zasobów podzielcie w osobne kupki w zasięgu wszystkich graczy. Tak samo oddzielcie żetony obrażeń. Jeśli chcecie używać żetonów ruchu (zielone strzałki) pobierzcie je z pudełka.
10. Podzielcie karty jednostek neutralnych wg ich poziomu (brązowe, srebrne, złote, błękitne) i połóżcie obok planszy bitwy.
11. Z talii jednostek waszej frakcji pobierzcie jednostki początkowe wg. opisu danego scenariusza.
12. Potasujcie karty astrologów i umieśćcie talię astrologów obok toru rund.
13. Potasujcie karty Umiejętności, Artefaktów i Zaklęć i połóżcie je jako osobne talie. Przeznaczcie obok miejsce na karty odrzucone.
14. Utwórzcie talię początkową dla swojego bohatera: pobierzcie karty statystyk jak wskazano na planszy bohatera, dobierzcie kartę umiejętności i kartę specjalności 1 poziomu oraz kartę zaklęcia magiczna strzała (jedną dla bohatera mocy, dwie dla bohatera magii). Łącznie powinniście mieć 9 kart. Potasujcie je i umieśćcie swoje talie początkowe obok karty bohatera. Pobierzcie karty do ręki zgodnie z limitem doświadczenia bohatera.
15. Umieśćcie płytki mapy zgodnie ze scenariuszem, umieśćcie figurki bohaterów głównych na polach początkowych. W niektórych scenariuszach gracze dysponują dodatkowymi płytkami terenu, które mogą dostawiać w trakcie gry zachowując reguły umieszczania. W takim przypadku przyznajcie sobie odpowiednie płytki i umieśćcie stroną "zakrytą" do góry.
Teraz wystarczy ustalić który gracz rozpoczyna turę. Można to ustalić między sobą lub poprzez rzut monetą (przy 2 graczach) lub kością obrażeń (przy 3).
Struktura tury
Na początku rozpatrzcie czy rozpoczyna się tura surowców czy astrologów. Jeśli astrologów to przeczytajcie kartę z talii i rozpatrzcie jej efekty. Jeśli zasobów to pobierzcie odpowiednie żetony. Na początku tury żetony budowy, populacji i księgi zaklęć powinny być odwrócone ku górze czyli gotowe do użycia. Żetony ruchu (3 zielone strzałki lub 5 jeśli jest bohater drugorzędny) również powinny być odwrócone ku górze jeśli je wykorzystujecie.
1. Rozpatrzcie limit kart na ręce. Jeśli macie ich tyle ile wynosi limit nie trzeba nic wykonywać. Jeśli na ręce macie mniej kart niż limit na planszy bohatera to pobierzcie karty ze swojej talii do wysokości limitu. Jeśli macie więcej kart niż limit wtedy odrzućcie nadmiarowe karty na stos kart zużytych. [b]Uwaga[/] - W trakcie tury domyślnie każda karta trafia na rękę więc można mieć karty ponad limit w trakcie gry. Jeśli nie ma skąd pobrać kart wówczas tasuje się karty wykorzystane i ciągnie się kartę/karty.
2. Wykorzystaj ruch bohatera (główny 3 pola, drugorzędny 2 pola). Rozpatrz efekty pól i bitwy z jednostkami neutralnymi. Jeden punkt ruchu jest potrzebny aby odkryć sąsiadujący kafelek mapy lub dołożyć ze swojej puli.
3. Wykorzystaj token budowy jeśli możesz i chcesz coś zbudować opłacając odpowiedni koszt.
4. Wykorzystaj token populacji jeśli chcesz wyrekrutować i/lub zwiększyć liczebność jednostek opłacając ich koszt lub zrekrutować bohatera drugorzędnego. Tych akcji nie można wykonać jednocześnie.
5. Wykorzystaj token księgi czarów jeśli jest zbudowana Gildia Magów aby zakupić zaklęcie.
6. Możesz zagrać kartą oznaczoną ikonką globusa (efekty mapy).
Powyższe kroki z wyjątkiem kroku dotyczącego limitu/pobierania kart na rękę można wykonać w dowolnej kolejności np. najpierw wykonać ruchy, a potem budować/rekrutować lub odwrotnie - najpierw zakupić jednostki, a potem eksplorować pola mapy.